Rakúske železnice ponúkajú pomerne zaujímavú možnosť návštevy viacerých európskych metropol formou nočného vlakového presunu za zaujímavé ceny. Týmto spôsobom tiež lákajú na ekologickejšiu variantu prepravy oproti lietadlu. Dnes keď sú v kurze krátkodobé návštevy európskych miest leteckou dopravou, môže byť cesta vlakom neobvyklým, celkom dobrodružným zážitkom. My sme si ako destináciu vlakového tripu vybrali Paríž a obdobie veľkonočných sviatkov.
Typy kupé
Vlaky spoločnosti ÖBB ponúkajú vo svojich vagónoch viaceré úrovne komfortu. My sme si vybrali lacnú variantu v podobe kupé druhej triedy. Boli v ňom inštalované klasické sedadlá, ktoré sa dali roztiahnuť. Týmto spôsobom sa dve protiľahlé sedadlá spojili, čím vznikli zo šiestich sedadiel tri provizórne lehátka.
Nás bolo v kupé sedem – 4 dospelý a tri deti od 4 do 12 rokov. Vedeli sme, že cesta nebude pohodlná, ale že s deťmi sa bude dať do kupé pomestiť. Kupé však možno za vyššiu sumu rezervovať aj v ležadlovom prevedení. Prípadne je možné si rezervovať kupé v druhej triede celé pre seba pri minimálnom počte troch osôb. Najmenšie deti mali lístok zdarma. Najlepšie je sa o aktuálnych podmienkach informovať na stránkach prepravcu.
Trasa
Vlak do Paríža vyrážal z Viedne, kam sme sa prepravili iným vlakom. To mierne navýšilo celkovú cenu. Z Viedne účastníka takéhoto nočného presunu Európov čaká približne 1300 kilometrová jazda. Trať vedie cez Rakúsko, Nemecko a napokon veľkú časť Francúzska.
Na trase sú mestá ako Linz, Salzburg, Štrasburg a napokon Paríž, v našom prípade konkrétne stanica Paris Est. Celkovo to trvá okolo 15 hodín času. Teda pokiaľ sa nepokazí vlak, ako sa to stalo nám. Vďaka nemu sme nabrali dvojhodinové meškanie, ktoré sa však vďaka celkom promptnému riešeniu situácie podarilo znova stiahnuť. Bolo to najmä vďaka poskytnutiu náhradného rýchlovlaku TGV na trase Štrasburg – Paríž. Ten dokázal 300 kilometrovou rýchlosťou zdolať túto trasu namiesto pôvodných 4 hodín za približne 1,5 hodiny. Mali sme tak šťastie na neobvyklý zážitok za pôvodnú cenu.
Ako prebiehala cesta v nočnom vlaku?
Trasa nočného vlaku medzi Viedňou a Parížom je priama, bez prestupov. Vyskytlo sa na nej však pár dlhších prestávok. Rýchlosť vlaku sa javila ako rýchlosť bežných rýchlikov na Slovensku. V niektorých lokalitách šiel vlak výrazne pomalšie, prípadne boli dlhšie prestávky na niektorých staniciach. Ak však spíte, príliš to nevnímate. To je výhoda nočného presunu.
Kupé druhej triedy v uvedenom vlaku by bolo ideálne pre rodinu s dvoma deťmi. V našom prípade to bolo na hranici, no keď sa podarilo zaspať, cesta ubiehala rýchlo. Pri menšom počte osôb je to výborný spôsob cestovania. Pre deti to je navyše celkom kvalitné dobrodružstvo, na ktoré budú dlho pamätať.
Behom noci, počas spánku kilometre takmer nevnímate. Trať bola moderná, bez tradičného vlakového natriasania. Do rána sme prešli Rakúskom a Nemeckom. V Nemecku vlak kontrolovala miestna polícia, no príslušníci boli až neuveriteľne milí. Mali sme dlhšiu prestávku v Mannheime. Trvá asi hodinu. Skoro ráno sme sa ocitli v Štrasburgu. V našom prípade sa v jeho blízkosti lokomotíva pokazila a boli sme nútení zmeniť vlak. Až dvakrát.
Táto situácia bola zmanažovaná relatívne rýchlo a dobre a my sme mali počas čakania možnosť si prezrieť centrum Štrasburgu. V Štrasburgu nám na stanici dokonca poskytli balíčky s jednoduchým občerstvením a balenú vodu. Čakali sme tu asi hodinu na ďalší vlak. Prekvapivo išlo o legendárne TGV, vďaka čomu sme si neplánovane vyskúšali superrýchlu jazdu až do Paríža.
Cesta späť z Paríža do Viedne potom prebiehala identicky, až na to, že hranice do Nemecka sa prekračovali v meste Saarbrücken. Šli sme priamo
Záver
Ako vidíte, cesta vlakom môže byť pekne dobrodružná a určite bude na čo spomínať. Okrem toho je to pri kúpe lístkov v predstihu i finančne zaujímavá alternatíva, pri ktorej šetríte životné prostredie. Na druhej strane asi to nie je na pravidelné, príliš časté cesty do diaľok na obdobie predĺžených víkendov. Raz za čas je to však rozhodne zaujímavá alternatívna. Okrem toho môžete za účelom spríjemnenia cesty pouvažovať i nad kupé vyššieho štandardu.